Άγιο είχαν οι επιβάτες δύο αμαξοστοιχιών του προαστιακού όταν τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε το πρωί της Παρασκευής μετωπική σύγκρουσή τους, έξω από την Αθήνα.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, δύο αμαξοστοιχίες βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση και σε σημείο όπου η κίνηση γίνεται σε μονή γραμμή, μετά τα έργα υπογειοποίησης στα Σεπόλια, στην πλευρά του σταθμού των Αγίων Αναργύρων.
Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι το περιστατικό οφείλεται σε λάθος του ρυθμιστή κίνησης του ΟΣΕ στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ), ο οποίος θεώρησε ότι η μία αμαξοστοιχία, η 1210 που ερχόταν από Αθήνα προς Αεροδρόμιο είχε ήδη περάσει από το τμήμα της μονής γραμμής και έδωσε εντολή στην άλλη, την 1307 που ερχόταν από Κιάτο, να διέλθει ελεύθερα.
Έτσι, τα δύο τρένα βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις και σε πορεία μετωπικής σύγκρουσης με ταχύτητα περίπου 60 χιλιομέτρων την ώρα.
Η σύγκρουση αποφεύχθηκε από τύχη και χάρη στα αντανακλαστικά του μηχανοδηγού της 1210 που άκουσε από τον ασύρματο VHF την συνομιλία του σταθμάρχη στο ΣΚΑ και την εντολή προς τον μηχανοδηγό της 1307. Σημειωτέον ότι μηχανοδηγός στην 1210 ήταν ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) Δημήτρης Κουτσιαύτης.
Το χρονολόγιο του περιστατικού
Το χρονολόγιο του περιστατικού, το οποίο λίγο έλειψε να καταλήξει σε νέα τραγωδία, όπως το περιγράφει ο Δημήτρης Κουτσιαύτης, ο οποίος οδηγούσε τη 1210 έχει ως εξής:
«Στις 9.14 βρισκόμουν με την 1210 σε δρομολόγιο από τον Πειραιά προς το αεροδρόμιο. Μόλις έφτασα στην Αθήνα με ολιγόλεπτη καθυστέρηση περίπου 7 με 8 λεπτών, μου δόθηκαν τα απαραίτητα έγγραφα και συγκεκριμένα το 1001. Βγήκα έξω να ελέγξω αν υπάρχει κάποιος τελευταίος επιβάτης, ο οποίος δεν έχει προλάβει να επιβιβαστεί και αμέσως μόλις μου έδωσε η σταθμάρχης του σταθμού Λαρίσης το σινιάλο, έκανα αναγγελία και αποχώρησα. Στην αναγγελία ανέφερα ότι η 1210 από την Αθήνα και σε μόνη γραμμή προς Αγίους Αναργύρους. Βρισκόμουν σε κίνηση με τη δρομολογιακή ταχύτητα».
Τη στιγμή εκείνη και ενώ είχε ξεκινήσει και βρισκόταν στη λεγόμενη μηχανογραφική διάβαση άκουσε τη συνομιλία του μηχανοδηγού του δεύτερου συρμού με την τηλεδιοίκηση του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ): «Ακούω τον συνάδελφο να λέει από Αγίους Αναργύρους η 1307 τι περιμένει; Κανείς δεν του απαντά. Αντιλήφθηκα ότι κάτι δεν πάει καλά. Κάποια στιγμή λέει το ΣΚΑ η 1307 μόνη γραμμή προς Αθήνα. Ουσιαστικά τον έστελνε πάνω μας», λέει ο κ. Κουτσιαύτης.
Αμέσως μόλις προχώρησε σε πλήρη πέδη και αφού είχε ολοκληρωθεί η συνομιλία του άλλου συρμού με το ΣΚΑ μέσω του ασύρματου VHF, ειδοποίησε τον δεύτερο μηχανοδηγό. Του είπε πως ο ίδιος έχει φύγει από Αθήνα και έχει βγάλει και αναγγελία. Τα δύο τρένα σταμάτησαν και η σύγκρουση αποφεύχθηκε κυριολεκτικά στο παρά πέντε.
«Είδα το χάρο με τα μάτια μου, έτρεμα, ζήτησαν αντικατάσταση. Σταματήσαμε σε απόσταση 700 – 800 μ. μεταξύ μας. Αν δεν είχα ακούσει την αναγγελία ή αν είχαμε φύγει λίγο αργότερα από την Αθήνα, τι θα γινόταν;», λέει στο «Έθνος».
Ο ΟΣΕ παραδέχεται το λάθος του σταθμάρχη
Από την πλευρά του ο ΟΣΕ, παραδέχεται το λάθος του σταθμάρχη τηλεδιοίκησης στον ΣΚΑ, ο οποίος έχει ήδη τεθεί σε διαθεσιμότητα και θα περάσει από Πειθαρχικό, αλλά επιμένει ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για παραλίγο μετωπική σύγκρουση. «Εφαρμόστηκαν οι δικλείδες ασφαλείας, ήταν λάθος του σταθμάρχη του ΣΚΑ που άφησε να φύγει το ένα από τα δύο τρένα, ενώ δεν έπρεπε, ωστόσο μίλησαν και από το VHF και από το GSM-R. Το άκουσε και ο σταθμάρχης των Αθηνών που επικοινώνησε με το ΣΚΑ και πήρε το τρένο και σταμάτησε», αναφέρουν πηγές του Οργανισμού.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, όταν δόθηκε εντολή να σταματήσει το τρένο μέσα στον σταθμό των Αγίων Αναργύρων, οι δύο συρμοί είχαν απόσταση περίπου 3 χλμ. μεταξύ τους. Ωστόσο, τα τρένα κατάφεραν να σταματήσουν μετά τη σχετική εντολή στα 500 μέτρα μεταξύ τους.
Τις απαντήσεις για το θέμα αναμένεται να δώσουν οι καταγραφές των συνομιλιών, τη δημοσιοποίηση των οποίων ζητά ο κ. Κουτσιαύτης, ενώ τη διερεύνηση του περιστατικού θα αναλάβει η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ο Οργανισμός Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
ΠΗΓΗ ethnos.gr