Σία Αναγνωστοπούλου: Μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη στην Εφημερίδα των Συντακτών

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Μια ενδιαφέρουσα και ουσιαστική συνέντευξη έδωσε η υποψήφια βουλευτής Αχαΐας  ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σία Αναγνωστοπούλου στην Εφημερίδα των Συντακτών και την Βασιλική Τζεβελέκου, την Τρίτη 16.5.2023.

Αναλυτικά η συνέντευξη:  

  • Θεωρείτε ότι η κάλπη της απλής αναλογικής θα βγάλει κυβέρνηση στις 21 Μαΐου;

Είμαι απολύτως πεπεισμένη ότι με πρώτη δύναμη τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. μπορεί και πρέπει να βγάλει κυβέρνηση. Το τρίτο κόμμα, προοδευτικό και δημοκρατικό, στη βάση προγραμματικών συγκλίσεων και με δεδομένη την ετυμηγορία του ελληνικού λαού, οφείλει να αναλάβει την ιστορική ευθύνη σχηματισμού της πρώτης κυβέρνησης με απλή αναλογική.

  • Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητάει την πρωτιά για να κυβερνήσει τη χώρα με κυβέρνηση συνεργασίας. Τι λόγους έχουν να σας υποστηρίξουν οι αριστεροί πολίτες, η προοδευτική κοινωνία;

Η εκλογική αναμέτρηση της 21ης Μαΐου θεωρείται ιστορική γιατί η χώρα έπειτα από δέκα χρόνια οικονομικής κρίσης, πανδημίας κ.λπ. βρίσκεται σε αποφασιστικό σταυροδρόμι. Ή θα πάει προς μια κατεύθυνση προοδευτική, δημοκρατική ή προς μια κατεύθυνση σκληρά νεοφιλελεύθερη που έχει αποτύχει παταγωδώς παγκοσμίως. Η Νέα Δημοκρατία μάς γυρίζει πίσω, σε άλλες δεκαετίες. Το στοίχημα για τον προοδευτικό, δημοκρατικό αριστερό κόσμο είναι αν αυτή την αποφασιστική στιγμή θα βρίσκεται εκεί που καλεί η κοινωνία. Θα αντιμετωπίσουμε τη Δεξιά με το σκληρό πρόσημο; Θα την αφήσουμε στην άκρη για να προχωρήσει η χώρα μπροστά με τους πολλούς και όχι με τους λίγους; Για τον προοδευτικό κόσμο και την Αριστερά η απλή αναλογική είναι διεκδίκηση δεκαετιών. Τώρα έχουμε τη χρυσή ευκαιρία να γίνει πράξη.

  • Η κοινωνία τα προηγούμενα χρόνια δέχτηκε τεράστια πλήγματα. Πληθωρισμός, υγειονομική κρίση, δυστύχημα στα Τέμπη, γυναικοκτονίες, κυκλώματα τράφικινγκ και από κοντά υποκλοπές και πολιτικά σκάνδαλα, αστυνομική βία και αυθαιρεσία, υποβάθμιση της παιδείας, του πολιτισμού. Πώς εξηγείτε ότι οι δημοσκοπήσεις δίνουν, έστω μικρό, προβάδισμα στη Ν.Δ.;

Η ασφάλεια όλων των πολιτών είναι δημόσιο αγαθό και πρέπει να προστατεύεται από την πολιτεία. Τα τελευταία χρόνια ζήσαμε την ασφάλεια ως τιμωρητική επίδειξη δύναμης και όχι ως αγαθό που εξασφαλίζει την ελευθερία των πολιτών και τα δικαιώματά τους. Η αστυνομία στα Πανεπιστήμια, η στοχοποίηση χώρων και ανθρώπων κατέστησαν το δημόσιο αγαθό τιμωρητικό. Αυτό είχε τα αποτελέσματά του στην κοινωνία, η οποία έπρεπε να αντιμετωπίσει την ανασφάλεια στις δημόσιες μεταφορές με τραγικό ορόσημο το δυστύχημα στα Τέμπη, την ανασφάλεια σε δημόσιες πλατείες όπου νέοι άνθρωποι δέχτηκαν επιθέσεις της αστυνομίας, την ανασφάλεια στους δρόμους με εγκληματίες και πυροβολισμούς μέρα μεσημέρι.

Η τιμωρητική αντίληψη της ασφάλειας έχει επιπτώσεις και μέσα στα σπίτια. Ενδοοικογενειακή βία, γυναικοκτονίες, κακοποιήσεις, παιδοβιασμοί, χωρίς σοβαρό θεσμικό πλαίσιο προστασίας το οποίο να αντιμετωπίσει το τεράστιο πρόβλημα. Υπήρξαν μάλιστα και ατοπήματα του τύπου να δίνονται στοιχεία ανήλικων που έπεσαν θύματα παιδοβιασμού. Οσο για τις δημοσκοπήσεις, θεωρώ ότι η σημαντικότερη γίνεται μέσα στην κοινωνία. Και επειδή η 21η Μαΐου είναι δίπλα μας, ας περιμένουμε τη μεγάλη δημοσκόπηση, τη μόνη πραγματική.

  • Εστιάζοντας στον πολιτισμό είναι χαρακτηριστικό ότι η πολιτική της κ. Μενδώνη και του κ. Γιατρομανωλάκη είχε απέναντι τους καλλιτέχνες, τους εργαζόμενους στον σύγχρονο πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά που δημιούργησαν δυναμικό κίνημα με διεκδικήσεις και υπερασπιζόμενοι τα μνημεία, τις αρχαιότητες, τα κρατικά μουσεία. Ποιες είναι οι προτεραιότητες στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ;

Τις προτεραιότητες, τις οποίες ενσωματώσαμε στο πρόγραμμα και θεωρούμε ότι είναι θεμελιώδεις για τον πολιτισμό και για ολόκληρη τη χώρα, τις ανέδειξε με δυναμικό τρόπο το κίνημα των ανθρώπων της πολιτιστικής κληρονομιάς και του σύγχρονου πολιτισμού, οι μόνες και οι μόνοι που σήκωσαν κεφάλι με τέτοια διάρκεια και πάθος τέσσερα χρόνια.

Αμεση προτεραιότητα είναι η κατάργηση του κατάπτυστου νόμου που μετατρέπει σε ΝΠΔΔ τα πέντε κρατικά μουσεία και φυσικά των διοικήσεων που διόρισε η κ. Μενδώνη τη Μ. Πέμπτη. Κατάργηση του Π.Δ. 85/2022 το οποίο υποβιβάζει τα πτυχία των καλλιτεχνών στην κατηγορία του αποφοίτου Λυκείου.

Είναι ντροπή, είναι εξευτελιστικό. Είναι υποχρέωση ενός κόμματος της Αριστεράς να αποδώσει στον καλλιτεχνικό κόσμο τα δικαιώματα που του αξίζουν και έχει κερδίσει. Ιδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Σχολών η οποία έπρεπε να έχει ιδρυθεί χρόνια. Και επειδή οι άνθρωποι του πολιτισμού είναι εργαζόμενοι, το τρίτο είναι να επανέλθουν τα εργασιακά τους δικαιώματα, οι συλλογικές συμβάσεις όπως και όλων των εργαζομένων που κατέστρεψε ο περίφημος νόμος Χατζηδάκη. Αυτά είναι τα άμεσα και πολλά ακόμα στη συνέχεια.

  • Ως υπεύθυνη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ βρεθήκατε σε ευθεία αντιπαράθεση με την κ. Μενδώνη. Πώς εκτιμάτε το έργο που έχει παράξει συνολικά η πολιτική ηγεσία τού ΥΠΠΟΑ;

Γνωρίζετε τις αντιπαραθέσεις μου με την κ. Μενδώνη. Συνοπτικά θα έλεγα ότι η πολιτική της Ν.Δ., που αφορά στο σύνολο την κοινωνία και την οικονομία, αποτυπώθηκε με κραυγαλέο τρόπο στον πολιτισμό. Σε συμβολικό και σε υλικό επίπεδο. Ο πολιτισμός ως ένδειξη ηγεμονίας μιας κοινότητας λίγων ανθρώπων, οι οποίοι τον χρησιμοποιούν ως επίδειξη ισχύος, εξουσίας και πλούτου, αποτυπώθηκε σε πολλές περιπτώσεις. Να θυμηθούμε την Ακρόπολη, το Μετρό Θεσσαλονίκης, την Αμφίπολη; Η χρήση και η εργαλειοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς προς δόξαν του κ. Μητσοτάκη προσωπικά απογειώθηκε. Θυμίζω τις 161 αρχαιότητες της συλλογής Στερν. Γλυπτά του Παρθενώνα που ξεκίνησε από τον δανεισμό και στήθηκε ολόκληρη συζήτηση πώς θα τα φέρει πίσω ο κ. Μητσοτάκης. Με απόφασή του το 2019, πριν υπάρξει σχετική γνωμοδότηση από το ΚΑΣ, ανακοινώθηκε η απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον Σταθμό Βενιζέλου.

Η επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, από τα σημαντικότερα διεθνώς -μια τεράστια εθνική περιουσία που χρειάζεται αυξημένη διαφάνεια, δημοκρατικότητα, διαβούλευση-, αποφασίστηκε αφήνοντας απέξω τους Ελληνες αρχιτέκτονες. Στην παρουσίαση των μελετών ο πρωθυπουργός και η κ. Μενδώνη ευχαρίστησαν την κ. Γκραμπόφσκι, που αθόρυβα υπήρξε η καρδιά του εγχειρήματος όπως είπαν. Και οι απλοί πολίτες ρωτάμε. Τι θεσμικό ρόλο έχει η κ. Γκραμπόφσκι και πώς εμπλέκεται στην υπόθεση; Στον σύγχρονο πολιτισμό ζήσαμε την απαξίωση των πολλών και την εύνοια σε ελάχιστους δικούς τους ανθρώπους που ήρθαν να φτιάξουν το μεγάλο αφήγημα της νέας εθνικοφροσύνης, κάποιοι καλλιτέχνες τύπου Λιγνάδη. Ο κ. Γιατρομανωλάκης, δε, ήταν απολύτως ανύπαρκτος στον σύγχρονο πολιτισμό, αν και υφυπουργός.

  • Η Μυρσίνη Ζορμπά άφησε παρακαταθήκη στο υπουργείο Πολιτισμού τρία νομοσχέδια που -λόγω εκλογών- δεν πρόλαβαν να ψηφιστούν. Θα τα αξιοποιήσετε;

Απολύτως. Η Μυρσίνη Ζορμπά είναι το αντιπαράδειγμα της κ. Μενδώνη. Ηταν από τους υπουργούς Πολιτισμού που είχε γνώση, σχέδιο και όραμα για τον πολιτισμό. Τα τρία νομοσχέδια που είχε έτοιμα θα προχωρήσουν. Το Εθνικό Σχέδιο για το Βιβλίο, η ανάπτυξη του πολιτισμού σε περιφερειακό επίπεδο με συμπεριληπτικό χαρακτήρα -η «Πολιτισμική Δημοκρατία» όπως είναι ο τίτλος του βιβλίου της- και ο νόμος για το Ακροπόλ που παραμένει κλειστό και αναξιοποίητο.

  • Είστε σάρκα εκ της σαρκός της αχαϊκής γης. Σπουδάσατε, ταξιδέψατε, διδάξατε σε Πανεπιστήμια, εμπλακήκατε με την εξωτερική πολιτική, την παιδεία, αναλάβατε θέσεις-κλειδιά. Ποιο ήταν το κίνητρό σας για να ασχοληθείτε με την πολιτική και ποιο είναι σήμερα το συναίσθημά σας;

Από την πλευρά του πατέρα μου όντως είμαι σάρκα εκ της σαρκός της Αχαΐας και από τη μητέρα μου οι ρίζες φτάνουν στη Μικρά Ασία. Στην πολιτική, στην Αριστερά, είμαι από δεκαοχτώ ετών. Στη γειτονιά που γεννήθηκα και μεγάλωσα στον προσφυγικό συνοικισμό της Πάτρας, την υπέροχη πλατεία Ελευθερίας, μόνο με την ένταξη στην Αριστερά μπορούσαμε να οραματιστούμε ότι θα αλλάξουμε τη ζωή μας και τον κόσμο. Η Δεξιά αυτό που σου επέτρεπε και σου επιτρέπει είναι να επιβιώσεις αν είσαι «άριστος». Οι πολίτες που σε κεντρίζουν διαρκώς να κάνεις πράγματα είναι το πιο δυνατό συναίσθημα για μια γυναίκα που προέρχεται και είναι μέρος της Αριστεράς και του προοδευτικού κόσμου.

 

Κοινοποίηση

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.