Τα 200 μέτρα στην Κινηματογραφική Λέσχη της Πάτρας

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Το φιλμ 200 μέτρα προβάλει η Κινηματογραφική Λέσχη της Πάτρας τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου στην Odeon Veso Mare.

200 ΜΕΤΡΑ – 200 METERS
Σκηνοθεσία-Σενάριο: Αμίν Ναϊφέ
Ηθοποιοί: Αλί Σουλιμάν, Άνα Ουντερμπέργκ, Μοτάζ Μαλές
Φωτογραφία: Ελίν Κιρσφίνκ
Μοντάζ: Καμάλ Ελ Μαλάκ
Μουσική: Φαράζ Σουλιμάν
Χώρα: Παλαιστίνη, Ιορδανία, Κατάρ, Ιταλία Σουηδία.
Διάρκεια: 96΄
Διακρίσεις:  16 Βραβεία και 3 Υποψηφιότητες

Ajyal Youth Film Festival 2020, 2Βραβεία, Κοινού και Επιτροπής.
Antalya Golden Orange Film Festival 2020, Βραβείο Καλύτερου ηθοποιού.
Atlanta Jewish Film Festival 2021,  Βραβείο Επιτροπής για Ανθρώπινα Δικαιώματα.
El Gouna Film Festival 2020, 4 Βραβεία, Καλύτερου ηθοποιού, Ανθρωπιστικό βραβείο, EDA, και FIPRESCI.
Fajr Film Festival 2021, 2 Βραβεία, Σεναρίου και FIIPRESCI.
Giornate degli autori – Venice Days 2020, Βραβειο People’s Choice.
Golden Rooster Awards 2020, Βραβείο Διεθνούς ταινίας.
International Film Festival of India 2020, Βραβείο καλύτερης ταινίας
Middle East Now 2021, Βραβείο Κοινού.
Thessaloniki Film Festival 2020, 2 Βραβεία στον σκηνοθέτη.
Ρεαλιστικό κι αγωνιώδες δράμα το οποίο «συμπυκνώνει», με δραματική σχηματοποίηση, τη μεσανατολική πραγματικότητα.

Μια ιστορία πατρικής αγάπης με φόντο τη Δυτική Οχθη. Βραβείο «BNL People’s Choice» στο Φεστιβάλ Βενετίας. Χρυσός Αλέξανδρος στο Διαγωνιστικό Τμήμα «Γνωρίστε τους Γείτονες» στο 61ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Όπως και η βραβευμένη μικρού μήκους του «Crosing» (2017), το μεγάλου μήκους σκηνοθετικό ντεμπούτο του 32χρονου Αμίν Ναϊφέ στήνει την πλοκή του γύρω από το τείχος της Δυτικής Όχθης που χωρίζει τα ισραηλινά από τα (κατεχόμενα) παλαιστινιακά εδάφη. Έχουμε δει πολλές ταινίες πάνω στα διαρκή και άλυτα προβλήματα τα οποία δημιουργεί αυτός ο διαχωρισμός και τα «200 Μέτρα» δεν πρωτοτυπούν στο τρόπο με τον οποίο τα αντιμετωπίζουν. Διαθέτουν όμως ειλικρίνεια κι έναν πειστικό ρεαλισμό έτσι όπως αποτυπώνουν την απέλπιδα προσπάθεια ενός Παλαιστίνιου πατέρα να περάσει παράνομα στην ισραηλινή πλευρά όταν μαθαίνει πως ο μικρός γιος του μεταφέρθηκε επειγόντως στο νοσοκομείο.

 

Ο Μουσταφά και η οικογένειά του ζουν 200 μέτρα μακριά, χωρισμένοι από το τείχος στη Λωρίδα της Γάζας. Εκείνος δουλεύει στα παλαιστινιακά εδάφη, όπου ζει και η μητέρα του, κι έτσι συχνά διανυκτερεύει στην «απέναντι» μεριά. Αλλά όταν χρειαστεί να περάσει επειγόντως τα σημεία ελέγχου και δεν έχει όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά, θα ψάξει επειγόντως να βρει κάθε διαθέσιμη διέξοδο. Αυτό θα μετατρέψει την απόσταση των 200 μέτρων σε μια δαιδαλώδη πορεία χιλιομέτρων, κατά τη διάρκεια της οποίας ο Μουσταφά θα έρθει αντιμέτωπος με τη μισαλλοδοξία, τις προκαταλήψεις, τις εθνικιστικές εξάρσεις και την αντιπαλότητα που γεννά η μεσανατολική πραγματικότητα. Ο Ναϊφέ συμπυκνώνει αυτόν τον καφκικό παραλογισμό σ’ ένα αγωνιώδες, αφηγηματικά νευρώδες δράμα, το οποίο δεν αποφεύγει εντελώς τις σεναριακές σχηματοποιησεις (και κάποιους χαρακτήρες – σύμβολα) για να καταλήξει στα αναπόφευκτα ουμανιστικά συμπεράσματα: οι άνθρωποι είναι κατά βάθος καλοί, αλλά οι συνθήκες τούς ωθούν σε βίαιες, απάνθρωπες κι αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές.
Χρήστος Μήτσης

Διακόσια μέτρα χωρίζουν τον Μουσταφά από την γυναίκα του και τα παιδιά του. Τα σπίτια τους είναι αντικριστά, υπάρχει μάλιστα οπτική επαφή μεταξύ τους, όμως αυτή η απόσταση που σε κάθε άλλη περίπτωση θα περπατιόταν εντός ολίγων λεπτών, στην περίπτωσή τους είναι αδιαπέραστη. Κι αυτό γιατί ανάμεσά τους παρεμβάλλεται ένα τείχος, εκείνο της Δυτικής Όχθης, που έχει επιβληθεί στον λαό του Μουσταφά και τον έχει διχοτομήσει.

Η οικογένεια θα μπορούσε να είναι μαζί, όμως ο Μουσταφά αρνείται πεισματικά να ζητήσει άδεια παραμονής από τις ισραηλινές αρχές. Όλες οι δουλειές είναι στην αντίπερα όχθη, στη γη των πλούσιων εποίκων, με αποτέλεσμα η γυναίκα του να αναγκαστεί να ζει στην άλλη πλευρά, όπου κάνει δύο δουλειές. Ακόμα και ο ίδιος έχει βγάλει άδεια προσωρινής εργασίας και περνάει καθημερινά έναν γραφειοκρατικό και ταπεινωτικό έλεγχο, για να βιοποριστεί, αλλά και για να αγκαλιάσει τα παιδιά του. Όταν, όμως, στη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου, ο γιος του θα αναγκαστεί να μπει στο νοσοκομείο και για κακή του τύχη η άδεια εργασίας του θα έχει λήξει, ο Μουσταφά θα πρέπει να βρει τρόπο να περάσει πάση θυσία τα σύνορα. Και τότε τα 200 μέτρα θα μετατραπούν σε μια πολλαπλάσια απόσταση.

Η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου στη μυθοπλασία Παλαιστίνιου σκηνοθέτη Αμίν Ναιφέ μαρτυρά την προηγούμενη ενασχόληση του με την τεκμηρίωση. Έχει αμεσότητα, δύναμη, νατουραλισμό στην κίνηση της κάμερας και την κινηματογράφηση. Έχει επίσης έναν χαρισματικό πρωταγωνιστή στο ρόλο του πατέρα, τον Αλί Σουλιμάν, γνωστό από τη συμμετοχή του στις ταινίες του Ελία Σουλειμάν και σε πολλές αραβικές παραγωγές, η μαγνητική παρουσία του οποίου σε κάνει αμέσως συμμέτοχο στην αγωνία και στο αδιέξοδο των αποφάσεων που πρέπει να πάρει.

Η ανάμειξη, ωστόσο, του οικογενειακού δράματος, του πολιτικού σχολίου και του road movie, στο οποίο μετατρέπεται η ταινία, μόλις ο κεντρικός ήρωας αποφασίζει να εμπιστευτεί την μετάβασή του στο δίκτυο των παράνομων λαθρεμπόρων που γνωρίζουν τα τρωτά σημεία του τείχους για να περάσουν ανθρώπους και εμπορεύματα, δε λειτουργεί πάντα. Μπορεί ο ρυθμός να παραμένει σε όλη τη διάρκεια αμείωτος, όμως οι ανατροπές και οι καταστάσεις που απαιτούνται δραματουργικά για να διατηρηθεί σε αυτό το επίπεδο χάνουν κάπου την αξιοπιστία τους και ρέπουν προς τη σχηματικότητα.

Αλλά το ανθρώπινο (πέρα και πάνω απ’ όλα) δράμα του Παλαιστινιακού λαού και όσων ζουν στη Δυτική Όχθη αποτυπώνεται για άλλη μια φορά με ένταση και πάθος, αφήνοντας στο περιθώριο τις όποιες ενστάσεις. Κι η καρδιά της ταινίας χτυπάει σε μια απόσταση πολύ μικρότερη από εκείνη του τίτλου.

Τάσος Χατζηευφραιμίδης

Αμίν Ναϊφέ
Ο Αμίν Ναϊφέ γεννήθηκε στην Παλαιστίνη το 1988. Το 2012 αποφοίτησε με Master από το Ινστιτούτο Κινηματογραφικών Τεχνών Ερυθράς Θάλασσας της Ιορδανίας, με σκοπό να διηγηθεί αυθεντικές ιστορίες του τόπου του. Είναι σεναριογράφος, παραγωγός και σκηνοθέτης βραβευμένων ταινιών μικρού μήκους, ενώ τα τελευταία έξι χρόνια εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας στην παραγωγή ταινιών για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση.

Φιλμογραφία:  2014 Suspended Time (ντοκ), 2017 Interference (ντοκ), 2018 The Crossing (ντοκ), 2020 200 Meters.

 

Κοινοποίηση

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.