Το παιδί, μίλησε;

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Μαργαρίτα Ικαρίου

Δημοσιογράφος – Σύμβουλος Marketing-Επικοινωνίας

Μίλησε πρώιμα, ως φαίνεται. Σαν φιγούρα γκροτέσκο που απλά κουνάει τα χείλη. Ο αόρατος υποβολέας, με παιδικίζουσα φωνή, «διαφημίζει» τα αγαθά και τις παροχές της τεχνολογίας. Κινητής, ακίνητης και ασυγκίνητης.

Η έκλειψη της ζωής μας και η έλλειψη αισθητικής, χαρακτηρίζουν ολοένα και περισσότερο την εποχή μας. Κοιτάξτε γύρω, πως αντιμετωπίζεται η Παιδεία και ο Πολιτισμός στη χώρα που υποτίθεται πως τον γέννησε; Με έναν δύσμοιρο και δύσθυμο αυτοσχεδιασμό σε απόλυτο κρεσέντο. Με εξυπνακισμούς, εξαγγελίες και ευαγγελιζόμενες μεταρρυθμίσεις που αλλάζουν μόνον τα κρείττονα.

Στα πλαίσια επικράτησης του όποιου ευφυολογήματος που παίρνει άρδην μορφή φληναφήματος, με τους διαφημισθοφόρους να εμπορεύονται κάθε ανθρώπινη αξία και να προβάλλουν εσφαλμένα πρότυπα, ήταν αναμενόμενο κάποια στιγμή, την ημίγυμνη γυναικεία μορφή που «ξε-πουλά» από τσιγάρα, απορρυπαντικά, σερβιέτες ως αυτοκίνητα, να αντικαταστήσει -προς διέγερση του συναισθήματος- ένα μωρό.

Ένα μωράκι που εμφανίζεται, όχι σε γλυκανάλατο σποτ διαφήμισης για πάνες ή κρέμες, αλλά σε ένα ηχηρό, άκρως αντιαισθητικό διαφημιστικό μήνυμα, «μιλώντας» τη γλώσσα της σύγχρονης τεχνολογίας και υπερκατανάλωσης. Κουνά σαν πολύσπαστο τα χείλη και προπαγανδίζει υπέρ της επικράτησης της οθονολαγνείας.

Στα δικά μου μάτια δεν είναι μόνο κιτς, αλλά ανατριχιαστικό. Θυμίζει κάτι σίκουελ ταινιών με ήρωα μια παιδική κούκλα που μετατρεπόταν σε δολοφόνο. Στην προκειμένη περίπτωση, δολοφονεί την παιδικότητα και την αθωότητα…

Ωστόσο, ακόμη πιο τρομακτικό είναι το μήνυμα που υποδόρια περνά στο κενό κοινό. Τη χρήση και κατάχρηση της τεχνολογίας σε ολοένα και μικρότερες ηλικίες!

Κι όλα αυτά, όταν ψυχολόγοι και κοινωνιολόγοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου μιλώντας για διογκούμενο κοινωνικό απομονωτισμό, για εξάρτηση στα όρια της μονομανίας, για πλασματική παρουσίαση του εαυτού μας αλλά και εσφαλμένη αντίληψη περί αληθινής ζωής, για τεχνολογικό εγκλεισμό μας σε κόσμους «εικονικής πραγματικότητας», για επέκταση είτε του κοινωνικού αυτισμού είτε της βίαιης συμπεριφοράς σε προεφηβικές και εφηβικές ηλικίες.

Ένα μωράκι που τάχα μου «διεκδικεί» το δικαίωμά του σε 4Gκινητό, δεν είναι «αστειάκι», μήτε διαφημιστικό κολπάκι. Είναι η επικράτηση της ασύδοτης καταναλωτικής μανίας ως αντιστάθμισμα στις απλές στιγμές ευτυχίας που είμαστε ανίκανοι να κατακτήσουμε.

Είναι ένας εύσχημος τρόπος να απενοχοποιηθεί ο γονιός που πασάρει ένα tablet ή ένα κινητό στο βλαστάρι του, για «να τον αφήσει ήσυχο»!

Στην ουσία, αν θέλουμε να «ιχνηλατήσουμε» -της μοδός η λέξη- το έμμεσο μήνυμα, αποτελεί έναν άκρως ανησυχητικό και εύσχημο τρόπο να υποταχθούν (και) οι επόμενες από εμάς γενιές. Να ποδηγετηθούν και να ομογενοποιηθούν εύκολα και δια βίου. Αντί της τηλεοπτικής γκουβερνάντας, που ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια, ήρθε η χοάνη του διαδικτύου και της άκριτης, ανεμπόδιστης πρόσβασης σε αυτό για παιδάκια και εφήβους που διαμορφώνουν χαρακτήρα.

Ο απόλυτος ρεαλισμός της τεχνολογίας, η ευκολία, τα προηγμένα μέσα μα και τα διάφορα προσελκυστικά και παρελκυστικά τερτίπια που μηχανεύονται οι «έμποροι των εθνών», ρουφά το πνεύμα, τον αυθορμητισμό, την ανθρώπινη επαφή, την κριτική ικανότητα, την αντίληψη, τη μάθηση, ίσως και την ευφυΐα των παιδιών μας.

Τα αλέθει και ξερνά ρηχότητα, απομόνωση, ημιμάθεια, πλασματικά πρότυπα, απολιτική συμπεριφορά, κοινωνικό αυτισμό και αναισθητική μονοδιάστατη προσωπικότητα. Μια δίνη που κλωθογυρίζει τα παιδιά μας σε ένα χρωματικό, ηχητικό, πολυτεχνολογικό στρόβιλο, επιτιθέμενη στα εγκεφαλικά τους κύτταρα μέχρι να τα μετατρέψει στον κοινωνικό χυλό που εύκολα παροδηγείται…

Κι έρχεται μια πολυπαιγμένη διαφήμιση να ανατρέψει τις προσπάθειες του γονιού που αγωνίζεται να βάλει φραγμό στην εξαπάτηση των παιδιών του, να ορίσει τις συνθήκες και τις ώρες που θα γίνεται χρήση της τεχνολογίας, να μεριμνήσει για τις παγίδες που κρύβει όλη αυτή η υπερέκθεση στην πληροφόρηση, να προστατεύσει τις παιδικές ψυχές που σε αυτές, επιτήδειοι κάθε λογής θέλουν να ασελγήσουν.

Δεν είμαι σίγουρη εάν κάποιος φιλότιμος δημόσιος λειτουργός, ασκώντας με σύνεση και ιδεαλισμό τα καθήκοντά το, θα μπορούσε να παρέμβει και να εμποδίσει τη μετάδοση αυτής της ανθρωποχρηστικής διαφήμισης που επιστρατεύει ένα μωρό για να μας πείσει να… ξανακακέψουμε τα τεχνολογικά «αγαθά».

Είμαι σίγουρη, ωστόσο, πως θα αλλάζω κανάλι κάθε φορά που το ανατριχιαστικά ομιλούν μικρομέγαλο μωρό θα εμφανίζεται στην οθόνη μου.

Για να μη νιώθω, όπως κι εσείς, «μωρός»!

Κοινοποίηση

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.