Πώς προφυλασσόμαστε τις ημέρες του καύσωνα

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
Της Πνευμονολόγου Ασημίνας Ζανιά
Ήδη διανύουμε στη χώρα μας έναν από τους χειρότερους καύσωνες των τελευταίων ετών,τόσο όσον αφορά τις θερμοκρασίες όσο και τη διάρκεια.Από το 1950 κι ύστερα, μεγάλης διαρκείας καύσωνες πλήττουν ολοένα και συχνότερα την Κεντρική και τη Νότια Ευρώπη.
Η υπερθέρμανση του πλανήτη, οι συνεχείς οικολογικές καταστροφές, η παρουσία μεγάλων και ρυπογόνων αστικών κέντρων κ.α, επιτείνουν τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Το καλοκαίρι του 2003 στη Νότια και Κεντρική Ευρώπη ήταν 4 °C (7 °F) θερμότερο από το κανονικό, πιθανότατα το θερμότερο τα τελευταία 500 χρόνια.
Στη χώρα μας, δεδομένων των κλιματολογικών συνθηκών που επικρατούν, ο καύσωνας αποτελεί εποχιακό φαινόμενο που παρατηρείται κατά τους θερινούς μήνες. Το φαινόμενο αυτό γίνεται πιο έντονο στις πόλεις, λόγω της ρύπανσης του περιβάλλοντος, της κτιριακής υποδομής(πχ θερμογόνες κατασκευές από τσιμέντο).
Οι πιο ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες όπως παιδιά, ηλικιωμένοι και χρονίως πάσχοντες κινδυνεύουν σε μεγαλύτερο βαθμό από συμπτώματα θερμοπληξίας ή θερμικής εξάντλησης (αφυδάτωση, καταβολή, πονοκέφαλο κ.α).
Ακολουθούν απλές και εύκολες οδηγίες προφύλαξης, ώστε να μειωθούν ή το δυνατόν να αποφευχθούν ανάλογα περιστατικά τις ημέρες ενός καύσωνα.
1.Αποφύγετε την ηλιοθεραπεία και παραμείνετε σε σκιερά και δροσερά μέρη που δεν επικρατεί συνωστισμός.
2.Αποφύγετε,επίσης,την έντονη σωματική εργασία, ιδιαιτέρως σε χώρους με υψηλή θερμοκρασία και υγρασία. Μη βαδίζετε για πολύ ώρα στον ήλιο. Αφήστε εξωτερικές εργασίες για τις ημέρες με χαμηλότερη θερμοκρασία.
3.Προτιμήστε τα άνετα και ανοιχτόχρωμα ρούχα από υλικό που να επιτρέπει τον καλό αερισμό του σώματος(π.χ λινό, βαμβακερό κ.α).Να φοράτε πάντα ανοιχτόχρωμο καπέλο και γυαλιά ηλίου.
4.Προτιμήστε τα μικρά και ελαφρά γεύματα, με ιδιαίτερη έμφαση στην κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. Πίνετε άφθονα υγρά(νερό, φυσικούς χυμούς) και αποφύγετε τα οινοπνευματώδη.
5.Συνιστώνται αρκετά χλιαρά λουτρά (μέση θερμοκρασία νερού) στη διάρκεια της ημέρας καθώς και χρήση ψυχρών επιθεμάτων(κομπρέσες) στο κεφάλι, στα άκρα κ.α.
6.Τα άτομα που πάσχουν από χρόνια νοσήματα(αναπνευστικά, καρδιαγγειακά) θα πρέπει να συμβουλεύονται τον θεράποντα ιατρό τους για την εφαρμογή ειδικών οδηγιών κατά περίπτωση.
Στο σημείο αυτό θα παραθέσουμε και ορισμένες επιπρόσθετες ειδικές οδηγίες για τα παιδιά και τους ηλικιωμένους. Συγκεκριμένα για τα νεογνά και τα βρέφη πρέπει:
α)Το ντύσιμό τους να είναι ελαφρύ. Προτιμήστε τα άκρα τους(χέρια και πόδια)να παραμένουν ακάλυπτα,
β)Στα νεογνά δώστε, εκτός από γάλα(μητρικό ή άλλο) και άλλα υγρά όπως νερό ή χαμομήλι. Στα μεγαλύτερα βρέφη και στα παιδιά προσθέστε στο διαιτολόγιό τους περισσότερα φρούτα και λαχανικά,
γ)Να μην παραμένουν τα παιδιά στον ήλιο για αρκετή ώρα πριν και μετά το θαλασσινό μπάνιο.
Για τους ηλικιωμένους συνανθρώπους μας δώστε προσοχή στα εξής:
α) Εξασφαλίστε στους ηλικιωμένους δροσερό χώρο διαμονής, απαλλαγμένο από ζέστη και υγρασία(μετακίνηση σε πιο δροσερή περιοχή, τοποθέτηση και ορθή χρήση κλιματιστικών στην οικεία τους κ.α.)
β)Φροντίστε να καλύψετε τις καθημερινές τους ανάγκες. Είναι πολύ επικίνδυνη η οποιαδήποτε μετακίνηση ηλικιωμένου σε συνθήκες καύσωνα,
γ)Οι οικογένειες που έχουν ηλικιωμένα άτομα οφείλουν να μεριμνούν, ώστε πλησίον του ηλικιωμένου να υπάρχει πάντα ένας άνθρωπος που θα του εξασφαλίζει την καθημερινή του φροντίδα.
Αντιλαμβανόμαστε όλοι, ότι μπορούμε να αποφύγουμε τις δυσάρεστες συνέπειες ενός καύσωνα με τη χρήση και εφαρμογή απλών μέτρων πρόληψης.
Κοινοποίηση

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.