Βραβείο στην Ελλάδα για τη μεγαλύτερη μείωση θυμάτων από τροχαία στην Ε.Ε.

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Τη μεγαλύτερη μείωση (54%) στον αριθμό των θυμάτων από τροχαία δυστυχήματα είχε η Ελλάδα τη δεκαετία 2010 – 2020 μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 27 χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι δεν εξακολουθεί να πληρώνει βαρύ φόρο αίματος κάθε χρόνο.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, κατά την προηγούμενη δεκαετία, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία μειώθηκε κατά 54% στην Ελλάδα και μάλιστα, η χώρα μας ήταν η μόνη στην Ε.Ε. που πέτυχε τον στόχο της μείωσης σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%. Σε επίπεδο Ε.Ε., η αντίστοιχη μείωση κατά μέσο όρο ήταν 37%.

Παρά τη θεαματική βελτίωση σε επίπεδο ποσοστών, η οποία οδήγησε και στη βράβευση της χώρας μας από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, η Ελλάδα την πανδημική χρονιά του 2020 και με τα περιοριστικά μέτρα της κυκλοφορίας σε ισχύ για μεγάλο διάστημα του έτους θρήνησε 579 θύματα από τροχαία, ενώ την αμέσως προηγούμενη χρονιά – το 2019 – η οποία ήταν και η τελευταία προ κορονοϊού – ο αριθμός των νεκρών στην άσφαλτο είχε ανέλθει σε 688.

Η Ελλάδα αν και έχει καταφέρει τη μεγαλύτερη μείωση στον αριθμό των θυμάτων, εξακολουθεί να βρίσκεται στην 20ή θέση στην Ευρώπη των 27 ως προς τους θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων, αρκετά πίσω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά και τις χώρες στην κορυφή της λίστας.
Έτσι, ενώ ο αριθμός των θυμάτων στην Ελλάδα ήταν το 2019, 64 ανά εκατομμύριο κατοίκων και το 2020 μειώθηκε στους 54, ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 42, ενώ την πρώτη τριάδα χωρών με τα λιγότερα θύματα απαρτίζουν η Σουηδία με 18, η Μάλτα με 21 και η Δανία με 27 θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων. Τελευταία στην κατάταξη είναι η Ρουμανία με 85 θύματα ανά εκατομμύριο.

Βεβαίως η χώρα μας έχει κάνει μία θεαματική πρόοδο την τελευταία δεκαετία δεδομένου ότι το 2010 μετρούσε 113 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, έναντι 67 που ήταν τότε ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ. Στην Ελλάδα η μείωση των θυμάτων το 2020 έφτασε το 16% και των σοβαρά τραυματισμένων κατά 72% συγκρινόμενη με το 2019.

Οι ειδικοί ωστόσο συστήνουν ότι δεν πρέπει να επαναπαυτούμε στους ρυθμούς μείωσης και μόνο δεδομένου ότι αυτοί – όπως παραδέχτηκε και ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής – ενδέχεται να μην αποτυπώνουν την πραγματική εικόνα. Κι αυτό γιατί μπορεί να οφείλονται εν μέρει στην ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων και στα ασφαλή και πιο σύγχρονα οχήματα, αλλά και στο σημαντικό αποτύπωμα της 10ετούς οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, η οποία συνέβαλε στον περιορισμό των μετακινήσεων, αλλά και τη μείωση της ταχύτητας για λόγους οικονομίας καυσίμου.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τους αυτοκινητοδρόμους, η Ελλάδα μετρά από το 2018 2.200 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων έναντι 750 το 2007.

Άλλωστε παρά τη μείωση του αριθμού των θυμάτων, το οικονομικό τίμημα των τροχαίων παραμένει βαρύ, καθώς, σύμφωνα με υπολογισμούς μπορεί να ανέλθει έως και στο 1,5% του ΑΕΠ της χώρας μας.

Βραβείο από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας
Το βραβείο για τη μεγαλύτερη μείωση των θυμάτων από τροχαία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο στο διάστημα των τελευταίων δέκα ετών, απονεμήθηκε από το «European Transport Safety Council», παρέλαβε εκ μέρους του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, ο υφυπουργός, Γιάννης Κεφαλογιάννης, σε τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα Τετάρτη.

«Δε στεκόμαστε στη βελτίωση των δεικτών μέχρι σήμερα, αλλά επικεντρώνουμε τις προσπάθειές μας στην υλοποίηση μιας συνεκτικής πολιτικής με πολυετές πλάνο, που θα βελτιώνει κάθε χρόνο το επίπεδο της οδικής ασφάλειας στην πατρίδα μας. Δημιουργούμε καλής ποιότητας δεδομένα, αποτελεσματικό σύστημα διοίκησης και εφαρμογής των κανόνων κυκλοφορίας, ασφαλές οδικό δίκτυο και δίνουμε έμφαση στην εκπαίδευση και την ενημέρωση. Επόμενος στόχος είναι η περαιτέρω μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 50% την επόμενη δεκαετία, έως το 2030. Απώτερος στόχος είναι το ευρωπαϊκό όραμα «visιon zero», για μηδενικούς θανάτους από τροχαία το 2050. Μπορεί να μοιάζει ουτοπικός, αλλά όσο εργαζόμαστε με προσήλωση για να τον πετύχουμε είναι δεδομένο ότι θα μειώνονται τα ατυχήματα», σημείωσε ο κ. Κεφαλογιάννης.

Η κατάσταση στην Ευρώπη
Βαρύς ήταν ο απολογισμός των τροχαίων δυστυχημάτων στις χώρες της Ευρωπαικής Ενωσης και το 2020. Παρά τα μέτρα απαγόρευσης κυκλοφορίας και το φρένο στα ταξίδια, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, στους ευρωπαικούς δρόμους άφησαν την τελευταία τους πνοή 18.844 άνθρωποι, 10.847 λιγότεροι από το 2010 (μείωση 37%).

Το Συμβούλιο εκτιμά ότι ο αριθμός των θανάτων ήταν μειωμένος κατά 56.305 τη δεκαετία 2010 – 2020 συγκριτικά με το ενδεχόμενο συνέχισης του ρυθμού των τροχαίων του 2010. Η αποφυγή των θανάτων αυτών μάλιστα αποτιμήθηκε και οικονομικά από το Συμβούλιο σε περίπου 156 δισεκατομμύρια ευρώ.

Από όλη την περίοδο αναφοράς, η μεγαλύτερη μείωση σημειώθηκε το 2020 (χρονιά κορονοιού και μέτρων) με 3.919 θανάτους λιγότερους συγκριτικά με το 2019. Υπήρξε δηλαδή μείωση στον αριθμό των θυμάτων κατά 17% σε ένα μόνο χρόνο, όταν το ποσοστό μείωσης μεταξύ 2018 και 2019 ήταν μόλις 3%.

«Τα θεαματικά αποτελέσματα του 2020 δεν ήταν προιόν δραματικής αλλαγής στην πολιτική της οδικής ασφάλειας στην Ευρώπη, αλλά μάλλον μία συνέπεια των άνευ προηγουμένου lockdowns, τα οποία συνδέονται με την πανδημία του Covid-19», επισημαίνεται χαρακτηριστικά στη φετινή έκθεση του Συμβουλίου.

Στον πίνακα ο αριθμός των θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων ανά εκατομμύριο πληθυσμού στις χώρες της Ε.Ε. από το 2010 έως το 2020

Κοινοποίηση

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.